За автомобилите се използуват предимно двигатели с вътрешно горене. Все още в експериментален период е използуването на електродвигатели, които се задвижват от акумулаторни батерии. За сега електродвигателите се използуват за трамваите и тролейбусите, които се захранват с електричество от контактна мрежа, опъната по трасето им, а електродвигатели, задвижвани от акумулаторни батерии се използуват за вътрешнозаводски транспорт.
Дизеловите двигатели работят с по- тежките фракции на земното масло
Според вида на използваното го-риводвигателитесвътрешногоре-не се делят на две основни групи: бензинови и дизелови.
Бензиновите двигатели работят с (дизелово гориво).
леки горива: бензин, пропан-бутан.
Основната разлика между двата вида двигатели е, че при бензиновите двигатели горивната смес се запалва от електрическа искра, а при дизеловите горивото се впръс-ква в цилиндъра, запълнен със сгъстен и силно нагрят въздух, където се самозапалва. За работата на бензиновия двигател са необходими три елемента:
1. гориво
2, въздух
3.електричество
Горивото се съхранява в резервоар, откъдето горивната помпа го подава към карбуратора. Въздухът постъпва през въздушния филтър.
В карбуратора се извършва смесване на горивото с въздуха - образува се горивната смес. Горивната смес постъпва в цилиндрите на двигателя, където се сгъстява. От акумулатора се подава ток с ниско напрежение - най-често 12 волта. В бобината той се трансформира а ток с високо напрежение: 18 -20 000 волта, който се подава на свещите. Между електродите на свещта прескача искра, която запалва сгъстената горивна смес. При изгарянето на сместа налягането в цилиндрите се повишава, в резултат на което буталото се придвижва надолу и завърта коляновия вал. За да се осъществят тези процеси е необходимо първоначално завъртане на коляновия вал на двигателя. Това става чрез стартера (електромотора), който използва ток от акумулатора. Изразходваната ел. енергия от акумулатора трябва постоянно да се възстановява. Това се извършва от динамото (генератора).
Един пълен цикъл на описания процес се извършва за четири такта (четири хода на буталото), откъдето е и наименованието ЧЕТИРИ-ТАКТОВ ДВИГАТЕЛ. Макар и рядко, все още съществуват ДВУТАКТОВИ ДВИГАТЕЛИ, които, поради лошите им екологични показатели са на отмиране. В четиритактовия двигател се извършват следните процеси:
Според вида на използваното го-риводвигателитесвътрешногоре-не се делят на две основни групи: бензинови и дизелови.
Бензиновите двигатели работят с (дизелово гориво).
леки горива: бензин, пропан-бутан.
Основната разлика между двата вида двигатели е, че при бензиновите двигатели горивната смес се запалва от електрическа искра, а при дизеловите горивото се впръс-ква в цилиндъра, запълнен със сгъстен и силно нагрят въздух, където се самозапалва. За работата на бензиновия двигател са необходими три елемента:
1. гориво
2, въздух
3.електричество
Горивото се съхранява в резервоар, откъдето горивната помпа го подава към карбуратора. Въздухът постъпва през въздушния филтър.
В карбуратора се извършва смесване на горивото с въздуха - образува се горивната смес. Горивната смес постъпва в цилиндрите на двигателя, където се сгъстява. От акумулатора се подава ток с ниско напрежение - най-често 12 волта. В бобината той се трансформира а ток с високо напрежение: 18 -20 000 волта, който се подава на свещите. Между електродите на свещта прескача искра, която запалва сгъстената горивна смес. При изгарянето на сместа налягането в цилиндрите се повишава, в резултат на което буталото се придвижва надолу и завърта коляновия вал. За да се осъществят тези процеси е необходимо първоначално завъртане на коляновия вал на двигателя. Това става чрез стартера (електромотора), който използва ток от акумулатора. Изразходваната ел. енергия от акумулатора трябва постоянно да се възстановява. Това се извършва от динамото (генератора).
Един пълен цикъл на описания процес се извършва за четири такта (четири хода на буталото), откъдето е и наименованието ЧЕТИРИ-ТАКТОВ ДВИГАТЕЛ. Макар и рядко, все още съществуват ДВУТАКТОВИ ДВИГАТЕЛИ, които, поради лошите им екологични показатели са на отмиране. В четиритактовия двигател се извършват следните процеси:
Първи такт -всмукване. Буталото слиза надолу и всмуква горивна смес през всмукател-ния клапан, кой то е свързан с карбуратора. | Втори такт -сгъстяваме. Буталото се изкачва нагоре и сгъстява горивната смес. Клапаните са затворени. |
Трети такт -разширение. Запалителната свещ подава искра, която възпламенява сгъстената горивна смес. Полученото високо налягане изтласква буталото надолу.Клапаните са затворени. | Четвърти такт - изпускане. Буталото се изкачва нагоре и изтласква изгорелите газове навън от цилиндъра през отворения изпускателен клапан. |
За да се повиши мощността на дизеловите двигатели, без да се увеличават размерите им, се прилага принудително пълнене с въздух чрез турбокомпресор, който се задвижва от изгорелите газове.
No comments:
Post a Comment