Sunday, February 14, 2010

Принцип на работа на двигателя

Принцип на работа на двигателя.
За автомобилите се използуват предимно двигатели с вътрешно горене. Все още в експериментален период е използуването на електродвигатели, които се задвижват от акумулаторни батерии. За сега електродвигателите се използуват за трамваите и тролейбусите, които се захранват с електричество от контактна мрежа, опъната по трасето им, а електродвигатели, задвижвани от акумулаторни батерии се използуват за вътрешнозаводски транспорт.

ustr_2.jpg
 Дизеловите двигатели работят с по- тежките фракции на земното масло
Според вида на използваното го-риводвигателитесвътрешногоре-не се делят на две основни групи: бензинови и дизелови.
Бензиновите двигатели работят с     (дизелово гориво).
леки горива: бензин, пропан-бутан.

Основната разлика между двата вида двигатели е, че при бензиновите двигатели горивната смес се запалва от електрическа искра, а при дизеловите горивото се впръс-ква в цилиндъра, запълнен със сгъстен и силно нагрят въздух, където се самозапалва. За работата на бензиновия двигател са необходими три елемента:
1. гориво
2, въздух
3.електричество
Горивото се съхранява в резервоар, откъдето горивната помпа го подава към карбуратора. Въздухът постъпва през въздушния филтър.
В карбуратора се извършва смесване на горивото с въздуха - образува се горивната смес. Горивната смес постъпва в цилиндрите на двигателя, където се сгъстява. От акумулатора се подава ток с ниско напрежение - най-често 12 волта. В бобината той се трансформира а ток с високо напрежение: 18 -20 000 волта, който се подава на свещите. Между електродите на свещта прескача искра, която запалва сгъстената горивна смес. При изгарянето на сместа налягането в цилиндрите се повишава, в резултат на което буталото се придвижва надолу и завърта коляновия вал. За да се осъществят тези процеси е необходимо първоначално завъртане на коляновия вал на двигателя. Това става чрез стартера (електромотора), който използва ток от акумулатора. Изразходваната ел. енергия от акумулатора трябва постоянно да се възстановява. Това се извършва от динамото (генератора).
Един пълен цикъл на описания процес се извършва за четири такта (четири хода на буталото), откъдето е и наименованието ЧЕТИРИ-ТАКТОВ ДВИГАТЕЛ. Макар и рядко, все още съществуват ДВУТАКТОВИ ДВИГАТЕЛИ, които, поради лошите им екологични показатели са на отмиране. В четиритактовия двигател се извършват следните процеси:
 
ustr_2.1.jpg ustr_2.2.jpg
Първи такт -всмукване. Буталото слиза надолу и всмуква горивна смес през всмукател-ния клапан, кой то е свързан с карбуратора. Втори такт -сгъстяваме.
Буталото се изкачва нагоре и сгъстява горивната смес. Клапаните са затворени.
ustr_3.jpg ustr_3.1.jpg

Трети такт -разширение.
Запалителната свещ подава искра, която възпламенява сгъстената горивна смес. Полученото високо налягане изтласква буталото надолу.Клапаните са затворени.
Четвърти такт - изпускане. Буталото се изкачва нагоре и изтласква изгорелите газове навън от цилиндъра през отворения изпускателен клапан.
Постъпателно възвратното движение на буталото се превръща във въртеливо движение на коляновия вал чрез мотовилката. Вижда се, че на всеки четири такта на буталото има само един работен - когато запалената смес изтласква буталото надолу. За тези четири такта на буталото колянови-ят вал прави две завъртания. Следователно на всеки две завъртания на коляновия вал съответства едно запалване във всеки от цилиндрите {един работен ход). През последните 30 години карбураторите на бензиновите двигатели започнаха да се изместват от специални системи за впръскване на горивото. Така се отговори на повишените екологични изисквания към автомобилите. Чрез така наречените инжекционни системи се постига максимално оптимизиране на горивния процес при различните режими на работа на двигателя. Съществуват два вида инжекционни системи: централно впръскване (моноинжекцион) и многоточково впръскване (пълен инжекцион). При моноинжекциона горивото се впръсква във въздуха в една точка преди цилиндрите на мястото на карбуратора. При пълния инжекцион впръскването става непосредствено пред смукателния клапан на всеки цилиндър поотделно. При дизеловите двигатели в цилиндрите се всмуква чист въздух. При движението си нагоре буталото сгъстява въздуха, при което той се нагрява до висока температура. В този момент чрез специална дюза се впръсква дизелово гориво, което се самозапалва, разширява се и избутва буталото към долна мъртва точка.
За да се повиши мощността на дизеловите двигатели, без да се увеличават размерите им, се прилага принудително пълнене с въздух чрез турбокомпресор, който се задвижва от изгорелите газове.

No comments:

Post a Comment